lördag 13 september 2008

A message

Det är meningen att man ska försöka vara glad för andras skull och så, det ingår liksom i det här med att inte vara girig och självisk. Jag fattar grejen. Finner det oftast inte så svårt heller. Men det tar emot när man får allting gnuggat i ansiktet varje dag, som ett undermedvetet hån. Det är absurt, jag finns inte ens i tankarna men det blir fortfarande inget annat än ett hån mot mig med allt jävla gull. Jag är glad egentligen, men det döljs av viljan att spy och avsky. Också det är frustrerande, jag kan inte avsky! Jag vet helt enkelt bättre än så, jag är bättre än så. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt om jag tror på det här med att vara glad för någon annans skull när det samtidigt skadar dig på något vis. Jag tror inte det är mänskligt utan bara moral och etik. Vad säger ni, kan det stämma? Ida tog igår upp en fråga som jag gärna ser att ni svarar på! Tror du på gentlemans beteendet i ett jämlikt samhälle?/dina (foto taget från http://fridatowe.bloggspace.se)

2 kommentarer:

  1. Som svar på frågan så kan jag svara att det förmodligen går att tro på, men man kan nog inte vara säker.
    Men om vi antar att ett jämlikt (jämställt?) samhälle uppnås i och med att vi är mogna nog att se varandra som människor - inte snoppar och snippor - så kan man ha könsroller ändå, inklusive gentlemän och mansgrisar (osv) och de kvinnliga motsatserna.

    Dunno, skrev utan att tänka så mycket, så det är säkert fel ändå ^^

    SvaraRadera
  2. Mina misstankar är lite mörkare, tråkigt nog. Jag har svårt att tro att ett jämlikt (eller jämställt) samhälle är möjligt. De gamla ingrodda synerna är hos vissa så djupt inträngda att det skulle krävas lika stor ansträngning som att gräva bort Skåne, en person i taget. Det mest pinsamma är mina misstankar om att kvinnor själva anser att de är bättre än män och kommer inte att ge sig förrän tröskeln över jämställdhet är passerad och kvinnorna har en viss högre positions. Så mitt svar på frågan; fullt jämlikt samhälle finns inte att tänka på, men möjligtvis ombytta roller. T.ex. gentlekvinnor.

    SvaraRadera