lördag 9 augusti 2008

Run for your life

Fan vad vi anpassar oss hela tiden. Är vi någonsin oss själva eller finns det flera varianter av ens egna personlighet? Jag vet i alla fall att jag anpassar mitt beteende i alla situationer jag är i beroende på vilken människa jag pratar med. Det kan vara på msn, telefon eller på gatan, det spelar liksom ingen roll. Dock handlar det inte om osäkerhet, kanske snarare ett försök i att få den andra personen att känna sig bekväm i mitt sällskap. Men om jag nu inte är ensam om detta, vilket jag tvivlar på, borde det ju bli helt vrickat mellan två personer som gör så samtidigt. Båda försöker läsa av den andra och när ingen får respons blir det en slags nollställning. Nej, jag menar inte att de skulle stå och titta blint ut i luften och dregla ner sin tröja bara för att de inte vet hur de ska bete sig, samtalet fortsätter ju förmodligen ändå. Men, det är kanske vid dessa tillfällen som det där otroligt pinsamma händer. Det är först då man blir osäker, försöker komma på en lista med samtalsämnen och en bra ursäkt till att tvingas säga adjö.

Som en liten inklämd notis vill jag säga: bra diskussion till inlägget "Dags att stiga av våra höga hästar, människor?"! Kul att ni vill säga vad ni tror och på vilka grunder. Keep up the good work /dina

3 kommentarer:

  1. Time for a change? Har på funderat enormt mycket på just det här problemet då jag träffat på en person som är så sjukt rädd för att man inte ska uppskatta henne för den hon är. Och det är ganska intressant, för man märker direkt när hon säger vad hon tycker, och inte säger saker som egentligen inte kommer från henne.

    SvaraRadera
  2. Men vad tror du att det kommer ifrån då? Rädslan alltså. Jag vet att jag har haft just den typen av beteende, för inte alls så länge sedan. Lite sitter som sagt kvar men inte lika djupt. Jag ändrar inte mina åsikter beroende på person men jag aktar mig för att uttra mig med dem om jag vet att den andre i fråga skulle kunna ta illa upp eller bli rent av arg. Jag hatar tanken på att folk tycker illa om mig. Jag har börjat acceptera att sådana människor alltid kommer finnas, men jag tycker det är sjukt obekvämt.

    SvaraRadera
  3. Jag kan vara väldigt olika med olika personer utan att tänka på det. Lite läskigt sådära..

    SvaraRadera