tisdag 17 mars 2009

Nu när stormen lagt sig

"Leder ibland lovsong i Två Systrars Kapell. Tror inte på någonting som kristendom eller buddah. Jag gillar att leda lovsång."

Jag har aldrig väntat mig att alla ska förstå mig och varför jag leder lovsång trots mina åsikter. Att många inte gör det rör mig inte i ryggen, faktiskt. Men det som rör är att någon nu har fått för sig att ifrågasätta om jag borde göra det. Det som gör mig ursinnig är att indirekt, om man ska vara ärlig, har jag blivit ombedd att ta mindre plats. Helst sluta göra det jag gör. Trots att jag gör det jävligt bra. Men inte ordagrant förstås. Kyrkan värderar ju inte tro, sägs det...Ironiskt hur hela händelsen bara förstärker mina åsikter kring religion. Speciellt svenska kyrkan. Jag vill inte framstå som en jobbigt självgod person men jag tycker att de ska vara glada att jag är där och engagerar mig så pass mycket som jag faktiskt gör. De borde ifrågasätta varför de blir så förvånade av att jag står för vad jag tänker och tycker. Man borde fundera över varför det känns så främmande att höra någon tala sanning utan att vara rädd för, ja vad? Att inte känna sig välkommen? Onödigt ifrågasatt och inte minst brist på visad respekt? Just så känns det. Som tur är kan jag ta det för jag vet att jag är starkare än så. Men nästa person som sitter där kanske inte är det. Nästa person kanske faktiskt tror att den borde på något sätt backa för att andra troendes skull. Det är klart det är lättare att hålla käften då.
Det är tråkigt att det som lagts fokus på är anledningen till att jag inte är där och inte anlednignen till att jag är där. Ni som är med i kyrkan på något sätt vet att det är otroligt trevligt. Jag ska säga er att det är 100 gånger trevligare när man är säker i vad man själv står för och samtidigt kan ta del i diskussioner och få höra predikningar, utan att sugas in i det bara för att det är trevligt och sen kalla det en tro. Så var det för mig. Men nu kan jag ta lärdom kring det jag tycker är intressant och väldigt viktigt utan att känna mig sårbar.
En sista sak kring respektfrågan. Visar någon annan respekt så gör även jag det. Så enkelt är det. Jag har inte på något sätt varit respektlös mot någon i mina yttranden är det gäller religion och jag tänker hålla mig till det. På tal om det hoppas jag att du, eller ni, som anonymt går och klagar står med strut på huvudet i ett hörn någonstans. Anonymiteten tar jag som ett tecken på respektlöshet. Vänta er inte att jag lyssnar till det ni klagat på förrän ni själva kan komma och prata med mig. Med det sagt sätter jag stopp för min text. Det tog emot att skriva det här och jag hoppas att jag aldrig behöver göra det igen. /dina

5 kommentarer:

  1. jag vet inte vad jag ska skriva, allt låter så töntigt. men, fortsätt gå dit. anonyma förblir fegisar. :)

    SvaraRadera
  2. Jag trodde att den här typen av konflikt och konfliktupptrappning bara fanns i extremt spännande böcker. Men ja, livet är ju en pjäs, har jag hört.
    Det jag värderar högst hos människor är förmågan att stå för vad de tycker. Det är väldigt få som gör det (smygrökare, anonymtöntar m fl).
    Respekt är en annan grej hos människor som jag sätter högt. Men jag hatar folk som kräver respekt av andra, men inte ger någon.
    För övrigt, en lovsång är ju inte en psalm. Psalmer är ju väldigt riktade mot Gud, men lovsånger är (i regel) utformade till (kanske och ibland) mer än en mottagare. En lovsång måste inte handla om Gud, har jag fått lära mig i alla fall. Ergo, det kan inte finnas ett krav på tro för att få leda lovsång. Det är töntigt att tycka det. Blä.
    Nu har jag bara skrivit av mig en hel del. My bad <_>

    Dina är grym :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag aldrig varit i den här församlingen, jag vet väldigt lite om den. Måste nog besöka er vid tillfälle.
    Men jag vill lämna mina spontana tankar om det här efter att jag har läst här hos dig.

    Jag tycker nog att man kan hitta inlägg här i din blogg som man kan kalla för respektlösa emot en hel mängd med människor. Vid något tillfälle ber du alla "gamlingar" i församlingen du sjunger i, att hålla käft, då de klagat på för hög musik. Du skriver att din sång inte är till Ullas tror jag hon hette och Lasse polis Gud. Är inte lovsång i kyrkan alltid riktad till just Gud? Om inte det är respektlöst mot dem båda samt dem äldre så vet jag inte vad som är det.

    Du skriver att du tycker att det är respektlöst emot dig med anonymiteten i den här frågan, men varför har du då inte sagt vad du tycker till "gamlingarna"? Att face to face, be dem hålla käft?

    För om man ser på det, du skriver att du gillar att leda lovsång.

    Men:

    • Vad är lovsång?
    • Varför sjunger man lovsång?
    • Är det bara tomma ord, för att det är roligt?
    • Kan man sjunga lovsång utan att tro? (Klart man kan) ;)

    Hmm det här blev lite långt, men jag känner att jag var tvungen att skriva, då jag tycker att det är viktigt. Jag hoppas verkligen att du kommer att möta Gud, att du kommer att hitta trygghet i Honom. Och kanske, vad vet jag är det just genom ditt lovsjungande som detta kommer att ske.

    Fridens

    // R

    SvaraRadera
  4. R! Lång och bra kommentar. Jag är glad att du vill skriva här.

    Det är sant att jag bett "gamlingarna" i församlingen att "hålla käft" i min blogg. Inte det mest smakfulla jag skrivit men det var också en lång tid sedan och jag ber om ursäkt för det. Diskussionen har dock tagits upp med dem och de vet mycket väl vad jag och några till tyckte om deras attityd till saker och ting. Och jag skulle inte kalla det anonymt av mig att skriva det här på bloggen då jag inte skygger vem jag är. Inlägget där jag tar upp Ulla och Lasse har även också ifrågasatts och jag kan säga också misstolkats. Jag ber faktiskt om ursäkt i den texten, som man kan se. Och anledningen till att jag tar upp just Ulla och Lasse är bara för att det är två av många personer jag tycker mycket gott om. Texten har alltså tolkats som kanske ett hån av något slag, men det var absolut inte avsikten med den.
    Och du frågar mig vad lovsång är. Jag kan direkt säga att lovsång är för mig något helt annat än för troende men också långt ifrån "tomma ord" som du uttryckte det. Jag har min egna relation till lovsång och det tror jag också att många andra har.

    Kom gärna och hälsa på vår församling! Jag tycker det är en fin sådan, annars hade jag inte envisats med att vara kvar.

    Hälsningar, d

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är bra att du är med och leder lovsång, många aktiva i kyrkan är icketroende, många präster vet ju knappt själva vad dom tror på, men sålänge man inte är präst och ska gå runt och predika så behöver man ju inte vara troende för att vara med i kyrkan. Det är en öppen församling som ska vara till för alla, och att du leder lovsång kan ju leda till att många andra kommer till tro.
    Borde de inte stället välkomna dig till kyrkan än stöta bort dig? Det gör ju inte dig direkt mer pepp att komma dit.

    Sedan är ju lovsång i kyrkan riktat mot Gud, men det är en annan diskussion. Keep up the good work!

    SvaraRadera