tisdag 13 januari 2009

Livet är ett reglerbart äventyr

Tanken på slumpen som något vi omringas av och utsätts för varje dag är, för mig, logiskt. Den lämnar oss helt åt våra egna handlingar men ger oss också ett ständigt återkommande av överraskningar och spänning i våra liv. Tanken på att slumpen är och förblir ett faktum, en oförutsägbar följd av händelser, är en trygg tanke. Att det är mina handlingar, andra människors handlingar, medvetet eller omedvetet, som påverkar mitt och andras liv är tryggt. Jag kan påverka min vardag för det är jag som styr ratten och ingen annan. En tjock dimma gör att jag bara ser tio meter fram. Den gör att jag får vänta och se vad som dyker upp efter elva, oavsett om jag väljer att styra åt höger eller åt vänster. Varken jag eller något annat kan bestämma vad som kommer att hända. Det är inte läskigt, det är spännande! /dina

2 kommentarer:

  1. Men betyder det att alla våra val är slumpmässigt utvalda från början?
    Om det inte är så, så är det ju inte slumpmässigt.
    Och det känns INTE tryggt att människors handlingar påverkar mitt och andras liv :P Människor är fan livsfarliga, men det ligger något i det du säger, helt klart

    SvaraRadera
  2. men om våra val hade varit slumpmässigt utvalda från början så finns det ju ingen slump. eller hur?

    SvaraRadera