söndag 11 januari 2009

Dags för självinsikt

Med goda och smått depressiva vänner har jag ett flertal gånger diskuterat skammen som vi alla bär på. Det spelar ingen roll hur mycket någon skulle förneka det, jag skulle aldrig kunna ta personen på fullt allvar. Denna katastrofala sak jag syftar på är vår egna lycka orsakad av andras olycka. Det må låta överdrivet, elakt, du kanske till och med tänker att du är minsann en bättre människa än mig som säger så här. Men ljug inte för dig själv, inte för mig, inte för din bästa vän för sanningen kommer alltid att finnas i oss och genomsyra oss. Känslan kommer att spridas när klasskamraten talar om att denne fick sämre resultat på skrivningen, vilket ger oss bekräftelsen om att vi inte är sämst. Det kommer att hända när vår goda vän talar om att flickvännen stuckigt, för du vet att flickvännen egentlgien var ett rövhål som förtjänar sig själv och ingenting annat. Du letar konstant efter minsta sak att anmärka på, kanske skratta åt hos personen som håller föredrag för att få någon slags underhållning för dagen. Visst låter det fruktansvärt fånigt och pinsamt. Ni kan säga att jag och mina elaka vänner är otroligt naiva som tror att ni skulle göra och se på saker på det viset. Ni kan det, men jag skulle aldrig någonsin tro er. Sanningen är lika öronskärande när det gäller det motsatta. Jo det är den faktiskt. /dina

6 kommentarer:

  1. Men du, jag är inte sån... Svårt att säga, för de flesta av oss har ju dålig självinsikt.
    Världen är stor, alla kan inte vara lika dåliga människor som de flesta av oss faktiskt är.

    SvaraRadera
  2. Inte lika dåliga, men alla är mer eller mindre precis som jag beskrev i texten.

    SvaraRadera
  3. klart man skrattar åt folk och jämför sig med andra för att själv känna sig lite bra. Medvetet eller omedvetet, det är så människan funkar

    SvaraRadera
  4. Man behöver nog inte känna så om allt flyter på bra i ens egna liv. Det är när man saknar något/någon som man söker andras olycka för att känna att de finns de som har de sämre. Enligt min mening, såklart.

    SvaraRadera
  5. Jag håller nog med Jakobs mening. Fast jag tror också att det har att göra med dålig självkänsla, eller något.
    (i hopp om att inte trampa på någons tår)

    SvaraRadera
  6. Jakob har rätt men upprepar egentlgien bara det jag sagt. Jag menar alltså att alla saknar vi något. För även vår strävan efter något bättre är en skavank hos oss människor. Och Majk, tycker snarare det är dags att trampa på fler tår än att försöka undvika dem!

    SvaraRadera