tisdag 22 juli 2008

Dags att stiga av våra höga hästar, människor?

Människan är så egenkär att den största delen inte kan tänka sig att ett intellekt av dess like inte skulle kunna leva utan en mening på denna jord. Det är väldigt häftigt när man är mitt i smeten och omringas utav denna uppmuntran till att upphöja människan, det är också lite läskigt när uppmuntran talar om för dig att vi har alla en gemensam farsa som vi borde älska över allt annat, för han gör detsamma. Men vi får inte se honom innan vi dör, och när vi dött kansek vi inte visat kärlek nog för att få bo hos honom. Då hanmar vi någon annan stans, ett mindre trevligt ställe. Och där ska vi brinna. Jag undrar vad ordet brinna innebär, i så fall. Att brinna i helvetet måste ha varit en metafor för att beskriva lidandet man kommer utsättas för, om man inte älskar pappa alltså. En tanke på bra lidande vore all sorg under ens livstid, samlat i en enda stor känslobomb som exploderar om, och om igen inom dig. Den tar aldrig slut. Coolt, huh? Himlen borde rent logiskt sätt vara tvärtom. But then again, var är logiken i denna historia? Jag förbannar människor som har slösat bort sin tid och intelligens på att hitta på denna folkstyrande livssyn!
På tal om egenkärlek, jag har en förbaskat envis sådan som gör mig kräsen. Detta hindrar mig i det mesta, inte minst pojkvänsdelen. Man kan nog påstå att jag tillhör kategorin som aldrig är nöjd med det perfekta, kategorin som finner något fascinerande i de förbjudna frukterna. Så är det nu, jag var inte alltid sådan. Nej, jag blev en sån när jag väl hade haft något perfekt att jämnföra allt annat med. Det finns olika perfektobjekt, men min åsnesida vill inte släppa taget om den förstfunna, inte utan fight. Min vän tycker att jag är svag, vilket kanske stämmer. Men det är ett monster jag ska boxa ner och jag har inte tränat på väldigt, väldigt länge. /dina

32 kommentarer:

  1. Dina! Guess what? Det här är ett inlägg som i princip nästan kunde ha skrivits av mig för drygt ett år sen.

    Om man är troende så får man på sätt och vis se Farsan innan man dör. Om man inte älskat Farsan tillräckligt så är det nog inte helt ute med en; Spekulering: det är kanske så att man vid sin död ställs för det sista provet, om man då kan tro på Gubben-där-uppe så får man nog komma in genom Pärleporten. Det är tametusan inte lätt att tro alltid, hur man än är.

    Angående monstret som du ska boxa ner, det är ett av de där problemen som alla har, som går under kategorin "Nära hopplöshet", man kan nog inte klara sina Nära-hopplöshets-problem helt själv, man behöver stöd, antingen av en änglalik kompis som man litar på, eller en Far som man kan vila hos. Metaforer och talesätt, they own.
    Peace sister!

    SvaraRadera
  2. Slösar bort sin tid för på att finna ett svar? Man försöker hitta ett svar på en svår fråga, istället för att ge upp och bestämma sig för att det inte finns något svar, som du nu uppmanar till.

    SvaraRadera
  3. Detta "svar" som alla så gärna vill ha kommer vi att få när vi dör. Det vill säga, vi kommer att få veta om Jesus var messias, om Alah är den enda vägen eller om vi kommer födas i en högre eller lägre rang i Indien. Vi kommer kanske få se något helt utom vår fantasi, om vi ens fortsätter existera!
    Alltså, tror du, kära Anonym, att jag inte också är nyfiken? Såklart jag är! Men jag sväljer inte allt människan har skrivit ner under de senaste 2000 åren. De var minst lika nyfikna som människor är idag, deras tankar och teorier skulle lika gärna skrivas ner idag utav mig, eller dig. Jag väljer alltså att mitt liv inte ska formas efter fantasier utan jag går ut efter vad jag vet, gör livet till en fröjd för studnen, tar dagen som den kommer. Står jag en dag framför pärleporten kan jag inte förneka den, men tills dess gör jag just det.

    SvaraRadera
  4. Istället för att svälja något skrivet för ca 2000 år sedan, väljer du att svälja något som en man vid namn Richard Dawkins predikar om i sin bok, i nutid. Du väljer Dawkins ord, andra väljer Bibelns ord. Teori mot teori. Däremot menar du att det är slöseri med intelligens att välja bibelns ord, medan det är intellektuellt att välja Dawkins ord. Logiskt? Njaa...

    SvaraRadera
  5. Jag har inte valt Dawkins ord. Jag har inte ens läst hälften av vad han har att säga! Dawkins har faktiskt inget att göra med mina åsikter vad det gäller religion. Dock måste jag påstå att det lilla jag läst av honom låter mer logisk än en bibel någonsin har gjort. Men, Dawkins vet lika lite som alla andra så jag ser inte honom som någon högre makt.
    Jag sa att det var slöseri med intelligens att hitta på bibeln.

    SvaraRadera
  6. Och Jakob (Anonym), har jag sagt att det inte finns något svar?

    SvaraRadera
  7. Ja, det måste jag säga att du gjort. Eller varför annars klart och tydligt säga att alla teorier om ett svar är påhitt och att det enda logiska är att det inte finns något svar. Dvs att det inte finns något annat än det vi ser. Det bör väl tolkas som att du tror det inte finns ett svar?

    Vet inte hur man ska kunna säga att det är slöseri med intelligens att "hitta" på den. Vet du att den är påhitt? Något bevis? Om jag vet rätt, är det bara något du tror. Och den som slösar sin intelligens kan isåfall lika gärna vara du.

    SvaraRadera
  8. Åter igen, jag har aldrig sagt att det inte finns något svar. Jag säger att ingen vet vad "svaret" är och att teorier som religioner medför inte är pålitliga nog att anförtro sitt liv åt. Något jag inte förstår är varför du gör detta som ett personligt angrepp mot mig? Jag säger inte att du eller någon annan som skriver här är dum i huvet för att ni skulle tro på bibeln. Jag utgår bara ifrån att den inte är sann precis som ni utgår från att den är sann.

    SvaraRadera
  9. Om jag får hoppa in i diskussionen så vill jag bara säga att ingen kan ha rätt eller fel medans vi lever, det märker vi sen. Man tror på det man tror, man ska se på saker kritiskt, men man ska också kunna ta emot saker - det är skillnad mellan kulturkrock och kulturmöte (så heter det väl?).

    Och jag måste faktiskt säga att det är mer logiskt att tro på en gudomlig handling som skapelseberättelse, än vad det är att tro på enbart slumpen och "ren" evolution.
    Peace all.

    SvaraRadera
  10. Jag ser inte vad som skulle varit ett personlig angrepp? Mer kritik mot det du skrivit i text och kommentarer.
    Hur ska man tolka "slöseri med intelligens"? Jag tolkade det som att du ansåg att folk som valde den vägen inte hade tänkt efter ordentligt. But i might be wrong.
    Jag utgår ifrån att den är sann, men inte att den är bevisad sann och att allt annat än bibeln är fel.

    SvaraRadera
  11. Måste hålla med majk här, att något "högre väsen" är inblandat känns som en rimlig förklaring till varför allting är så perfa anpassat till människan på vår kära planet mitt i ett stort vakuum, att allt bara skulle ligga precis på millimetern av en slump är och förblir ologiskt, någon eller något har ett finger med i spelet, tror jag.

    DOCK, för att ta dinas parti lite, varför läser man om allt magiskt som hände för 2000 år sedan och blir jätteöverraskad och tappar hakan? Nuförtiden händer (vad jag vet) inget som dokumenteras i en bok som kategoriseras som religion, inget som är "magiskt" nog eller som associeras med gudomlig inblandning, ur den synvinkeln kan man ju nästan kalla varenda troende för naiv, men som sagt, man måste vara öppensinnad.

    SvaraRadera
  12. Jag förstår inte vitsen med att välja en av alla religioner som finns i världen, en som känns bekväm och passar just sin egna livsstil, för att sedan söka och övertyga sig själv om att det är sant.

    SvaraRadera
  13. Alla religioner bygger i grund och botten på i princip samma sak, så same shit, different name enligt mig.

    Antingen tror du eller så tror du inte, namn, titel och liknande är mindre viktigt.

    Jag vågar inte uttala mig för mycket här, det blir för mycket att skriva och man blir för engagerad, bättre att tala öga mot öga.

    SvaraRadera
  14. Skriv, så alla kan ta del av vad du tycker. Eller tror, i detta fall.

    SvaraRadera
  15. Kära anonym2 som svar på: Nuförtiden händer (vad jag vet) inget som dokumenteras i en bok som kategoriseras som religion, inget som är "magiskt" nog eller som associeras med gudomlig inblandning.

    Det finns många vittnesbörd nedtecknade, bland annat i streetbible. Jag har även hört muntliga vittnesbörd om bland annat demonutdrivning och helning. Vem vet, om 1000 år kanske det är någon som sitter och disskuterar just dom händelserna.

    SvaraRadera
  16. Käre Anonym, ge mig konkreta bevis på att din dokumenterade vittnesbörd är vittnesbörd och inte ytterligare en rövluvan-story, muntlig vittnesbörd skulle lika gärna kunna tolkas som hallucination. Jag köper inte de argumenten, men jag förblir opartisk i frågan, jag säger varken bu eller bä, jag väger fördelar och nackdelar och väljer vad som i mina ögon är mest logiskt, och dina senaste argument håller inte måttet. Du nämner streetbible och utgår därmed ifrån att bibeln är sann, så argumenterar en teolog, inte en filosof.

    SvaraRadera
  17. I början på Streetbible finns det nedtecknat vittnesbörd som inte har med själva bibelns berättelser att göra egentligen, bara så du vet. Så man behöver inte tro att bibeln är sann för att tro på de människornas berättelser.

    SvaraRadera
  18. du missar poängen. det han menar är att bara för att människor berättar om deras vittnesbörd så behöver det inte vara det.

    SvaraRadera
  19. "I början på Streetbible finns det nedtecknat vittnesbörd som inte har med själva bibelns berättelser att göra egentligen, bara så du vet. Så man behöver inte tro att bibeln är sann för att tro på de människornas berättelser."

    Så, vittnesbörden är alltså inte relaterad till någon specifik religion, men ändå ska man tro att det har med religion att göra? explain please.

    Jag ska försöka dra en simpel liknelse.
    Om jag säger "jag har egentligen arton armar, men jag använder bara två åt gånger", varför skulle någon tro mig då?
    Applicera samma princip på din vittnesbörd, varför skulle man tro på demonutdrivning och helning etc för att någon påstår det och sen inte har något bättre att titulera det med än religion? Allt för att det ska låta bättre.
    Något blir inte mer sant för att det står nedskrivet i en upplaga för 59.50:-, och om det nu händer, varför skulle det ens vara något bibelrelaterat?

    Principen med att man får folk med sig kallas propaganda, man vill övertyga massan om en teori och framhäver allt som är positivt med den och mörklägger de "mindre viktiga" delarna, nazisterna använde sig av detta mycket under WW2. Under operation Barbarossa så hade tyskarna siktet på Moskva men pga diverse problem att anpassa sig till klimatet så gick det käpp rätt åt skogen, så att säga, men allt det tyska folket fick höra var "Ja, det går bra för våra grabbar borta i öst, snart har vi tagit Moskva, det sovjetska slöddret är inom kort inget problem längre", "gud är med oss" etc, och varenda civil tysk köpte alltihopa för att de helt enkelt inte hade tillgång till mer sållad information. Hoppas du förstår vad jag vill få fram.

    Intressanta detaljer angående ovanstående ämne bara, även om jag glider ifrån det ursprungliga lite.
    Det spekuleras i att tyskarna kanske hade vunnit kriget om de hade startat sin invasion ett halvår senare.

    Btw, se filmen The Wave, den visar mycket tydligt hur lätt man kan luras av etablerade personer(eventuella fadersgestalter i detta fallet) som kommer med fantastiska påståenden och lovar bättring.

    SvaraRadera
  20. jag måste få lägga mig i diskussionen. till att börja med ska jag säga vad jag alltid har tyckt. varför är just bibeln ett så väldigt speciellt stycke litteratur? kan det inte vara så att det bara är en histora bland många andra. om några tusen år kanske folk har sagan om ringen som helig skrift. gandalf är den heliga vandraren och jrr tolkien den allvetande guden...

    dessutom måste jag fråga anonoym2 om vad denne menar med att världen är "perfekt" anpassad till människan? om det är något djur som är missanpassat här i världen så är det väll människan. skulle t.ex sälar skada jorden som vi gör eller skapa organiserade krig mot varandra? jag är verkligen nyfiken på vad du menar.

    SvaraRadera
  21. Nu går jag emot dinas teorier.
    Jag menar att jorden är en genuint bra plats för människan att leva på, växter som tar in vår utandningsluft för att sedan skapa ny, alla kretslopp etc.
    All miljöförstöring, växthuseffekten och liknande är ju pga människans dumdristighet, det har inget med anpassning att göra.
    Jag antar att andra djur helt enkelt inte har den mentala kapacitet vi besitter och kan därmed inte åstadkomma så pass bra och skitdåliga saker vi har gjort med vår intelligens, synd bara att vi inte kan tänka en steg längre, men om gud nu har skapat oss så får han väl skylla sig själv som skapade oss så naiva och korkade som vi är.

    SvaraRadera
  22. Vill bara säga att det är en viss skillnad på en religion och ett påstående som "jag har arton armar.."

    Men aa, det här är en väldigt onödig diskussion, eftersom de som skriver här och är kritiska gentemot religion inte verkar vilja tro, så varför bry er? Your choice, och Gud välsigne er

    SvaraRadera
  23. Vi säger; om du vet vem Gud är du har hört om honom och du tror på det han står för så skall man om man levt ett någorlunda hedligt liv komma in i himelen. Om man levt ett bra liv men inte tagit emot Gud av olika själ, t.ex. att du är ateist, skulle du då kunna älska någon du inte känner? Vill du då vara med honom? Vill gärna höra ditt svar.

    SvaraRadera
  24. Men ett citat från en människa som man vet har använt sörsta delan av sin hjärna här på jorden "ju mer jag funderar på det, desto mer troligt är det att det finns en Gud" Albert Einstein som till lika Darwin gjorde en teori; Orsak och verkan, vilket led till denna slutsatts: Om allt har en orsak måste något över naturligt sätta ett stopp t.ex. något som inte har ett slut eller början, Gud.

    Stephen Hawking sa att ett expanderande universum bevisar inte att det inte finns någon Gud, bara en gräns för när han kan ha skapat det.

    I Romarbrevet 1:25 står det, “De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.”

    ”Jesus sade till honom: ’Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.’” (Johannes 20:29).

    Himlen förkunnar Guds härlighet, himlavalvet vittnar om hans verk Dag talar till dag därom och natt undervisar natt. Det är inte tal, det är inte ljud, deras röster kan inte höras, men över hela jorden når de ut, till världens ände deras ord.” (Psaltaren 19:2-5

    I Predikaren 3:11 står det, “…han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan …” Det finns något djupt inom oss som säger oss att det är något bortom detta livet, bortom denna världen. Vi kan försöka förneka den kunskapen med sinnet, men Guds närvaro finns ändå i oss. Trots detta varnar Bibeln att vissa ändå kommer förneka Guds existens, “Dårarna tänker: ’Det finns ingen Gud.’” (Psaltaren 14:1). Eftersom mer än 98 % av världens befolkning genom tiderna, i alla kulturer, i alla civilisationer, på alla kontinenter trott på någon form av Gud – måste det finnas någonting (eller någon) som orsakar den tron.

    Sannolikheten för att en enda protein molekyl ska bildas är 1 till 10243 (det är 10 följt av 243 0’or). En enda cell består av miljoner protein molekyler.

    Alla kulturer genom historien har haft någon form av lagar. Alla har en inbyggd känsla för vad som är rätt ock fel. Mord, lögn, stöld, och omoral är fel i nästan hela världen. Var kom denna känsla för rätt och fel från om den inte kom från Gud?

    Människor väljer att inte tro på Gud för att det “inte är vetenskapligt” eller “för att det inte finns bevis.” Den egentliga orsaken är att när de väl erkänt att det finns en Gud, måste de också förstå att de har ansvar inför Gud och är i behov av förlåtelse av Gud (Romarbrevet 3:23; 6:23). Om Gud finns, då är vi ansvariga för vad vi gör mot Honom. Om Gud inte finns kan vi göra vad vi vill utan att oroa oss för att Gud ska döma oss. Jag tror att det är därför så många klamrar sig fast vid evolutionen i vårt samhälle – det finns ett alternativ till att tro på Gud. Gud finns och innerst inne vet alla att Han finns. Att vissa med kraftfulla försök, försöker att bevisa att han inte finns är ju egentligen starka argument att Han verkligen finns

    Låt mig ge ett sista argument till att Gud finns. Hur vet jag att Gud existerar? Jag vet att Gud finns för jag pratar med honom varje dag. Jag hör inte Hans röst, men jag känner Hans närvaro, känner Hans ledning, känner Hans kärlek och behöver Hans nåd. Det har hänt saker i mitt liv som inte har någon annan förklaring än Gud. Gud har mirakulöst räddat mig och förändrat mitt liv att jag inte kan göra annat än att erkänna och prisa Hans existens. Ingen av dessa argument kan i sig själva övertala någon som vägrar tro på det som är så uppenbart. Guds existens måste i slutändan bekännas med tro (Hebreerbrevet 11:6). Tro på Gud är inte att rusa i blindo ut i mörkret, det är ett säkert steg in i ett väl upplyst rum.

    P.s bibeln har funnits längre än 2000 år... ca 6000

    SvaraRadera
  25. Principen med att man får folk med sig kallas propaganda, man vill övertyga massan om en teori och framhäver allt som är positivt med den och mörklägger de "mindre viktiga" delarna, nazisterna använde sig av detta mycket under WW2. Under operation Barbarossa så hade tyskarna siktet på Moskva men pga diverse problem att anpassa sig till klimatet så gick det käpp rätt åt skogen, så att säga, men allt det tyska folket fick höra var "Ja, det går bra för våra grabbar borta i öst, snart har vi tagit Moskva, det sovjetska slöddret är inom kort inget problem längre", "gud är med oss" etc, och varenda civil tysk köpte alltihopa för att de helt enkelt inte hade tillgång till mer sållad information. Hoppas du förstår vad jag vill få fram.

    Haha... skit snack! Du kan omöjligt jämföra nazister och kristna. propaganda är inte det vad du håller på med just nu? Om inte vad är det då? Dikter? Gissnignar? Du spottar Maximilian Kolbe och många fler som dött för vad dom tro genom att gemföra Nazityskar med Kristana

    Relion startar inga krig, det är högmod eller missmod som staratar krig vilket man kan i sin tur skylla på relionen.

    Mvh Gabriel har även skrivit dom två senaste inläggen

    SvaraRadera
  26. *Nu går jag emot dinas teorier....
    ...vi inte kan tänka en steg längre, men om gud nu har skapat oss så får han väl skylla sig själv som skapade oss så naiva och korkade som vi är.

    Jorden kommer inte gå under p.g.a växthusefekten, folk kommer möjligtvis att dö men inte alla Gud skall komma tillbaka innan dess.

    Gud skapade oss dumma? Gud skapade oss med en fri vilja. Du kan inte skylla dina eller andras misstag på Gud. Det är som att säga att det är din pappas fel att du fick IG på senaste matteprovet.

    Gabriel

    SvaraRadera
  27. men förfan, bra skrivet. Alla argument för gud är inga teorier utan bara patetiska försök till att försvara det som håller er från att bryta ihop p.g.a. er egen otillräcklighet. Ta allt från början och fundera hur logisk gudhypotesen verkligen är. Gör det vetenskapligt. Försök att ta reda på OM någonting är sant. Teologer har i alla år försökt bevisa ATT någonting är sant. Det är en stor skillnad.

    SvaraRadera
  28. Gabriel, min käre korkade bekante, var någonstans har jag jämfört kristna med nazisterna? Ordet "kristen" fanns inte ens med i inlägget, jag förklarade principen med propaganda, försvara inte det du inte förstår så frenetiskt.

    Religion är förmodligen orsaker till majoriteten av alla krig som någonsin har pågått.

    Utan att specificera så vågar jag påstå att religion som enhet har tagit bra många fler liv än vad nazismen, kommunismen och marxismen någonsin kommer över.

    Och för att påpeka det igen, JAG TAR INGET PARTI, jag har argumenterat både för och emot.

    Och som kommentar till:

    "Jorden kommer inte gå under p.g.a växthusefekten, folk kommer möjligtvis att dö men inte alla Gud skall komma tillbaka innan dess.

    Gud skapade oss dumma? Gud skapade oss med en fri vilja. Du kan inte skylla dina eller andras misstag på Gud. Det är som att säga att det är din pappas fel att du fick IG på senaste matteprovet."

    Så, vad du säger är alltså att vi kan påverka vår egen kapacitet mentalt och fysiskt SÅ mycket att vi aldrig skulle begå misstag? Om gud har skapat oss så har han definitivt satt ribban för högt, det finns inget människa som kan följa de tio budorden, ingen klarar av det, och som sagt, om gud har skapat oss som så, så får han helt enkelt skylla sig själv att vi inte klarar av att leva som han lär.

    Du hävdar att du känner guds närvaro, att han talar till dig.

    Good for you, synd att inte alla andra känner som du, nu, tala om för mig vem som har satt ordet "gud" och innebörden av det i din trånga, gudsförgätnat hjärna.

    Dina argument är så pass partiska att de inte väger alls, du har inga bevis för att han finns, men ingen annan har några bevis för motsatsen heller, det är därför det kallas TRO. Det som du "känner" skulle någon dålig terapeut eller psykolog säkert diagnostisera som schizofreni eller hallucinationer, fattar du vad jag menar nu? Jag spottar inte på kristna, jag spottar inte på ateister.

    Du säger att det är uppenbart att gud finns, så varför tror inte ALLA på honom/henne? för att vi är dumma/ignoranta/naiva?

    VISSA TYCKER MOTSATSEN ÄR SJÄLVKLAR.

    I ditt nästa inlägg, attackera ämnet från mer än ett håll, att i blindo argumentera för något man tror utan att ha konkreta bevis (vilka inte finns) bevisar bara hur pass trångsynt man är, ett tillstånd som också skapades av gud, om han nu finns.

    SvaraRadera
  29. Jag tycker att man ska få tro på vad man vill. det finns något som heter religions frihet.

    SvaraRadera
  30. Det du vill är ju att ha alla svar, vilket du inte kommer få. Jag berättade varför jag trodde på Gud och du börjar hacka som om det var tabu. Dax att tänka om kanske? Men om du nu är så säker på att det inte finns en Gud förklara då hur du vet att jorden är rund(skolböckerna kanske ljuger)? Eller att det bara är du som lever och alla andra är bara dataprogram(det kan du inte bevisa)? Det gäller att värdera sakerna noga.

    Patetiska? Du kommer och hytter med en bok som är skriven av en som gifte sig med sin kusin. Känns ju stabilt.

    "Det som du "känner" skulle någon dålig terapeut eller psykolog säkert diagnostisera som schizofreni eller hallucinationer" Kul att du nämner psykologi som är min mammas yrke (professor i psykologi på högskolan) Hon är troende och kommer från en ateistisk familj, hon har berättat att det har händer saker med en som man inte kan förklara genom att det inte finns några naturliga förklaringar t.ex. uppenbarelser m.m.

    Varje händelse måste ha en anledning. Detta universum och allt i det är ett resultat. Det måste vara något som gjort att allt börjat existera. I sista hand måste det ha funnits något som inte är ett resultat av någon tidigare händelse som gjort att allt annat kommit till. Det ”något” är Gud för mig.

    SvaraRadera
  31. Snälla lilla vännen, jag har aldrig sagt att jag inte är troende, men inte heller att jag är troende.

    Jag spottar inte på din tro, bara dina dåliga argument.

    Jag kan inte säga "gud finns inte", eftersom jag inte vet, men det som kategoriseras som "motbevis" för att gud existerar tycker jag väger tyngre just nu, tro handlar om personlig övertygelse, inte konkreta bevis.

    Och angående mina "stabila" argument, KOM MED ARGUMENT SOM ÄR RELEVANTA I ÄMNET, att darwin vad gift med sin kusin är väl inte speciellt relaterat till en trosdiskussion, no?

    Att din mor råkar vara psykolog, atiestfödd och troende på samma gång gör ju inte bibeln mer trovärding, hmm? Hon säger att det finns saker som man inte kan förklara, men återigen, det är ju vad hon TROR, och vad som gör henne lycklig, det är klart hon vill dela med sig av det till sina barn.

    Och ja, du har en poäng i att allt måste börjat med något för finnas, men varför måste det finnas en anledning? Tanken ATT det måste finns en anledning är ju utan tvekan bra mycket mer tilltalande än motsatsen, men bara för att vi sitter och trycker och håller tummarna så har ju livet visat återupprepade gånger att det inte riktigt fungerar så.

    Men, för att ta ditt parti lite grann, jag vill tro att när vi dör så kommer vi till himlen, ett ställe där vi är ständigt lyckliga, den tanken är också mycket trevligare än att allt bara tar slut.
    Samt, att allt "passar" så bra ihop är också för mig en lite för avancerad tendens för att det bara skulle kunna vara slump.

    Något har format det, något eller någon, men vad?
    Vår specifikation på något övernaturligt är Gud, men det är ju bara en benämning på något vi hoppas på, beroende på ur vilket perspektiv man ser på saken så känns det bara mer och mer osannolikt respektive sannolikt, och ska jag vara ärlig så känns guds existens obefintlig, min hjärna säger mig att det inte är logiskt, och man behöver nog rätt mycket övertygelse i form av uppenbarelser, mirakel och spirituell kontakt för att vara så säker på sin tro som du är/verkar vara.
    Grattis, säger jag! Du har uppnått vad jag vill uppnå men inte klarat av än, eftersom jag är misstänksam.

    Om du ger mig schyssta "svar" på alla mina misstankar så vore det så mycket lättare att försöka ge det en riktig chans, men det finns alltför många hål och brister i alla historier för min del just nu.

    *hoppas på mirakel*

    SvaraRadera
  32. Väldigt intressanta kommentarer. Många väldigt korkade med.

    Läs gärna min kommentar på det hela;

    http://albinoliv.blogspot.com/2008/08/ljusets-herre.html

    SvaraRadera