fredag 14 december 2007

Driving home for Christmas


Julkorten börjar dimpa ner i brevinkastet och den så efterlängtade julkännslan börjar
kännas av allt mer för var dag som går. Dock blir det nog aldrig mer samma slags spännda, närvösa förvantan som man alltid hade när man var mindre, inte för mig iaf.
Men det gör inget,
så länge jag har mina nära och kära att hälsa god jul, och dela ut små klappar till så gör det verkligen ingenting.
Jag funderar på att inhandla en mistell, en sådan har jag aldrig blivit kysst under. Men vi får se vad plånboken säger, för makt har den i juletid ska jag säga dig.


Ett intressant ämne vi diskuterade på engelskan nu på eftermiddagen
var om man ska ha kyrkan som ett allternativ till diverse avslutningar inom skolorna.
Personligen tycker jag att det ska vara ett individuellt val, men i dagens läge ser jag det mer som
ett tvång och inget mer. Jag skulle gå för jag känner att jag har viss anknytning till svenska kyrkan
men när jag var mindre visste jag dels inte vad det innebar och dels så kan jag känna att varken jag eller någon annan av oss små hade så mycket att säga till om den saken.
För att vara kortfattad i min åsikt så kan jag säga såhär: denna tradition ska hållas kvar som ett individuellt val, som eleven själv ska kunna välja, alltså varken familj eller personal ska ha något med detta val att göra. Eleven skal kunna välja på en avslutning i kyrkan eller i en vanlig lokal som man har pyntat till eller gjort den allmänt mysig och stämmningsfull. På så sett kan ingen komma till skada och bli kränkt på något sett, om allt går rätt till.

Gog fortsatt december! /dina

5 kommentarer:

  1. nämen så klok du är :D

    SvaraRadera
  2. som jag ser det blir ingen kränkt av att man har en avslutning i kyrkan. julen firas som en tradition, även kyrkan är en del av den svenska traditionen. och julen firas - oavsett vad folk tror idag - fortfarande pga jesu födelse. ska man lära barnen att det är tack vare tomten vi firar jul? nej. alltså finns det inget egentligt problem med att barnen får gå till kyrkan, sjunga en sång, lyssna några minuter på prästen och sen gå hem. Skolan är obligatorisk - väljer lärarna att placera avslutningen i kyrkan så MÅSTE man gå dit, likaså om de väljer att lägga avslutningen i en gympasal. Det fria valet kan inte existera i på en skolavslutning, såvida man inte vill ha uppdelade avslutningar. Barnen som verkligen vill gå till kyrkan blir ju minst lika kränkta isåfall av att inte få gå till kyrkan.
    Jag antar att folk känner sig "kränkta" för att de inte tycker om/tror på det kyrkan har att säga. Men blir folk kränkta av tomten. Borde man inte bli lika kränkt av att det kommer in en tomte i klassrummen och hälsar god jul som att en präst står där framme i kyrkan och säger samma sak?
    (erkänn duktigt att skriva en sån lång kommentar) :)

    SvaraRadera
  3. duktigt, :P
    men jag håller inte med dig.

    SvaraRadera
  4. visst, kyrkan tillhör svensk tradition. Det är tradition att ljuga folk rätt upp i ansiktet. Särskilt små barn som inte kan tänka själva. Det känns ganska korkat att ha kvar något sådant...
    Det harmlösa med tomten är att barn/folk i sinom tid märker att tomten är grannen, och slutar tro på att det bor en tjock, röd gubbe med en massa renar på nordpolen.
    Kyrkan har blivit motbevisad i några hundra år nu men tror fortfarande på en massa sägner. Kyrkan är definitivt inte harmlös

    SvaraRadera